top of page

Mens en maatschappij

Wie is Rita?

Iedereen draagt zijn steentje bij

In ons land kunnen mensen die het moeilijk hebben of een moeilijke periode doormaken terugvallen op een sociaal vangnet en financieel ondersteund worden.

​

Dit is uiteraard goed en zorgt ervoor dat mensen geholpen worden. Een goed sociaal netwerk zorgt ook voor stabiliteit en veiligheid in de maatschappij.

​

We zijn er ook van overtuigd dat dit alleen kan werken als iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt. Het krijgen van een leefloon moet steeds gepaard gaan met een begeleiding met het doel deze mensen te activeren, te integreren en een uitzicht te geven op een zelfstandige toekomst.

 

Het krijgen van een leefloon moet gezien worden als een tijdelijke hulp. Een verderzetting en versterking van het intergemeentelijk activeringsbeleid en samenwerking met andere organisaties is hier noodzakelijk. Dit vermindert de druk op ons budget en geeft deze mensen ook een toekomstperspectief. 

​

Voor elke leefloner in onze gemeente worden de kosten slechts gedeeltelijk gedekt door de overheid. Het overige deel (meer dan 50%) moet de gemeente zelf betalen.

 

We willen de focus leggen op onze eigen inwoners die hulp nodig hebben maar willen geen aantrekkingspool zijn voor leefloners uit andere gemeenten of steden.

​

​

image.png
s-waaier.png

Migratie en onderwijs

Migratie in onze maatschappij is de realiteit van vandaag. Als mensen het hebben over migranten bedoelen we meestal mensen met een andere nationaliteit of taal die zich hier komen vestigen.

​

Er zijn heel wat verschillende beweegredenen waarom mensen migreren naar België. De uitdaging echter is dat deze mensen vaak een heel andere cultuur leefgewoonte, opvoeding, normen en taal hebben.

​

Wat belangrijk is dat migranten kunnen integreren en functioneren in onze gemeenschap. Dit houdt in dat ze de taal leren, werken zoals u en ik en onze leefgewoonten en normen leren kennen en respecteren. Een gerichte begeleiding is nodig voor een vlotte integratie. Dit wil Actief2460 dan ook aanbieden via een vrijwilligerswerking (buddy) en gespecialiseerde organisaties zoals Ligo.

​

De taal leren is ook een belangrijke stap voor kinderen. Daarom is het nodig dat ze goed opgevangen worden op school zodat ze zich snel thuis voelen in de groep en deel kunnen uitmaken van het verenigingsleven en zich welkom voelen.

​

We willen echter het landelijke karakter van Kasterlee behouden en geen stedelijke problematieken importeren (criminaliteit, onveiligheid, normvervaging...). Een overvloed aan migranten kan onze gemeenschap uit evenwicht brengen en een kwaliteitsvol integratietraject verhinderen. Daarom zullen wij de opvang van erkende asielzoekers beperken tot de opgelegde quota en geen beleid voeren dat migranten aantrekt uit buurgemeenten.

​

Onze scholen vervullen hier een belangrijke maatschappelijke rol in de opvang van anderstalige kindjes.  "De Vlieger" in Kasterlee bijvoorbeeld biedt een zeer mooi traject aan. Anderstalige kindjes krijgen er speciale begeleiding en beschikken over aangepast didactisch materiaal. Zelfs de ouders worden begeleid zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt en hoe een school hier bij ons werkt.

​

Onderwijsbeleid

In Kasterlee en Lichtaart heeft de gemeente zowel kleuterscholen als basisscholen.

Het Vrije onderwijs heeft in de 3 deelgemeenten een aanbod.

​

Een vrije keuze in onderwijs is belangrijk en gezond. We zijn overtuigd dat al onze scholen gedreven zijn en een kwalitatief aanbod voor onze kinderen hebben. Elke school kan zijn eigen accenten leggen en heeft zijn reden van bestaan.

​

Uit gesprekken met de scholen blijkt dat er veel onzekerheid leeft bij directie en leerkrachten over de toekomstvisie van het gemeentelijk onderwijsbeleid.
Actief2460 zal daarom deze toekomstvisie uitwerken samen met de scholen.

​​​

Verenigingsleven

Het verenigingsleven, sport, cultuur ... en ontspanning verbindt mensen en zorgt voor een hechte gemeenschap.

We dragen het verenigingsleven een warm hart toe. Ons standpunt is dat de gemeente een belangrijke rol heeft om dit mee te ondersteunen.

Actief2460 zet de ondersteuning verder, analyseert de noden en staat voor een evenwichtige verdeling van de middelen. 

​

s-pompoen.png
s-water.png

Realistisch groen

Klimaat, milieu, waterbeheer het zijn allemaal zaken die met goed beheer van natuurlijke bronnen te maken hebben en waarvan bij iedereen is binnengedrongen dat dit voor de toekomst belangrijk is.

Hogere overheden zoals Europa, Vlaamse regering en Provincies zetten hier ook heel hard op in. Veel van de beslissingen gebeuren dan ook op hoger niveau.

 

Op lokaal niveau zal Actief 2460 zijn verantwoordelijkheid opnemen om onze leefwereld te beschermen. Duurzame investeringen, correcte opvolging van verontreinigingen, controleren van kapmachtigingen, naleven van milieuvergunningen, beschermen van het groen in onze gemeente...

​

Wij hebben een groene visie maar blijven pragmatisch. Dit wil zeggen dat wij inzetten op realistische zaken die ook werkelijk een impact hebben. Wij koesteren onze bossen, natuur en landbouwgronden en houden van groen in onze gemeente. We zijn een gemeente met plaats voor natuur en landbouw en dat willen we zo houden.

​

Inclusieve samenleving

Wij staan voor een samenleving waar iedereen meetelt en waardig kan leven.

​

De dienstverlening en infrastructuur houdt rekening met al onze burgers.

De toegankelijkheid passen we aan waar er verbeteringen mogelijk zijn en bij nieuwe diensten of infrastructuur houdt men rekening met alle aspecten van inclusiviteit.

​

​

Voor de LGBTQIA+ gemeenschap betekent dit een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn in hun lichaam, seksualiteit en genderbeleving. 

Samen delen we de verantwoordelijkheid om te bouwen aan een gelijkwaardige en veilige omgeving voor iedereen, zonder geweld, angst of discriminatie.

​

Samen zorgen we ervoor dat:

  • LGBTQIA+ jongeren elkaar kunnen ontmoeten op een veilige manier.

  • Er wordt ingezet op inclusie van LGBTQIA+ personen in scholen.

  • Inclusie van LGBTQIA+ personen in de sportwereld op de kaart wordt gezet.

  • Jongeren de informatie vinden die ze nodig hebben.

s-inclusief.png

Fusies?

Wie is Rita?

Fusie versus samenwerken in de regio Kordia

Tijdens de legislatuur 2018-2024 lag er een fusie op tafel met Lille. Gelukkig was de liefde vanuit Lille niet wederkerig en stopten deze besprekingen. Actief2460 is geen voorstander van eender welke fusie met buurgemeenten. 

​

Onze lijsttrekker Rita Thijs stuurde vanaf het begin aan op een samenwerking met Beerse, Vosselaar, Oud-Turnhout en Turnhout in plaats van een fusie. Met de toetreding van Lille en Kasterlee werd RIT geboren (regio in transitie). Dit is een samenwerkingsverband en we blijven dus ver weg van een fusie. Dit samenwerkingsverband heeft ondertussen de naam Kordia gekregen.

Voorlopig is de fusie met Lille van tafel. Uiteraard zal het afhangen van de 2 nieuwe besturen of men deze fusieplannen terug zal bovenhalen. Een fusie met Turnhout heeft nooit op tafel gelegen en is ook geen punt van discussie. 

​

Actief2460 gaat niet mee in een vrijwillige fusie met Lille maar ook niet met een andere buurgemeente. Een gebied van Kasterlee tot Wechelderzande is groot. We vrezen dat dit de afstand tussen bestuur en burger niet ten goede komt. De jaarlijkse uitbatingskosten van het nieuwe zwembad in Lille zouden dan ook door onze inwoners mee moeten betaald worden. We spreken dan over een kost van €700.000 tot €1.000.000 per jaar. Met de recente afgesloten overeenkomst betalen we nu ook al mee voor het zwembad van Lille voor een bedrag van €100.000 per jaar. Een bedrag dat waarschijnlijk niet in verhouding staat tot het gebruik van het zwembad. 

​

Zie video over de tussenkomst van onze lijsttrekker Rita Thijs tijdens de gemeenteraad van april 2024.

​

Lille had in 2022 een schuldgraad van €980 per inwoner terwijl Kasterlee op €59 per inwoner stond (leasing, geen bankleningen). Onder de voorwaarden die de Vlaamse regering tot 2023 bood (kwijtschelding schulden)  was een fusie vooral een goede financiële zaak geweest voor Lille. Voor Kasterlee geen beloning voor het spaarzame beleid.

​

We zien veel meer voordelen in een samenwerking binnen Kordia. We behouden onze onafhankelijkheid en werken samen waar we voordelen zien. De opzet is zo dat elke gemeente vrij kan kiezen in welke samenwerkingen men instapt. Dit biedt veel flexibiliteit. Lees hier meer info over Kordia.

​

image.png
image.png

Regio Kordia

Voor Actief2460 is het samenwerkingsverband binnen de regio KORDIA zeer belangrijk. De zes buurgemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout, Vosselaar, Lille en Kasterlee werken samen om meer slagkracht te hebben op Provinciaal, Vlaams en Federaal niveau. 

​

Verschillende beleidsdomeinen dienen op bovenlokaal niveau aangepakt te worden.

Een bundeling van krachten verhoogt de kennis en de expertise in alle domeinen die het gemeentebeleid aanbelangen. De betrokken gemeenten boeken vandaag al onbetwistbare efficiëntiewinsten dankzij de gemeenschappelijke visie die ze delen op de beleidsdomeinen wonen, mobiliteit, sociale economie, detailhandel, …

​

Verder delen deze gemeenten ook dezelfde politiezone en brandweerzone. Ook dit versterkt de samenwerking tussen deze gemeenten.

​

Aandacht voor Tielen

Wie is Rita?

Masterplan Tielen

Goed dat er investeringen op de planning staan voor onze Tielenaars! We staan daar volledig achter.

We horen een aantal bezorgdheden. Meer overleg is duidelijk nodig om tot een ontwerp te komen waar de inwoners zich goed bij voelen.

​

Er is sprake van een wooncomplex naast het jeugdhuis. We delen de bezorgdheid van de inwoners. Dit willen wij als Actief2460 herbekijken.

Parkeergelegenheid is een ander punt dat we horen. Vooral senioren willen parkeren dicht bij het nieuwe OC. Ook de andere punten die werden doorgegeven tijdens de infomarkten verdienen aandacht. De seniorenraad vraagt om seniorenwoningen te voorzien. We weten dat het onmogelijk is om aan alle wensen te voldoen maar willen er wel het maximum uithalen.

 

Een studiebureau dient te vertrekken vanuit de noden van de mensen. Eerst luisteren, dan denken en doen.

De info van de stand van zaken vind je terug op de website van de gemeente:

Masterplan Tielen - studie - Gemeente Kasterlee

​

s-spoor.png
s-station.png

Overwegen dicht of open? Gedaan met het knippen in Tielen!

De plannen van de spoorwegen om in heel Vlaanderen vele overwegen te sluiten heeft grote gevolgen. De reden die ze aanhalen zijn de talrijke ongevallen op de overwegen die veel geld kosten en vertragingen veroorzaken.

​

Kasterlee was heel meegaand in dit verhaal en zette onmiddellijk mensen aan het werk om te zien hoe dit opgevangen kon worden. De beste in de klas zijn is niet altijd een goede zet. Uiteraard zullen de spoorwegen graag meewerken met de weinige gemeenten die met een oplossing komen. 

Als de spoorwegen hun plannen doorzetten, is het uiteraard belangrijk dat een gemeente een langetermijnvisie heeft en nu al maatregelen neemt om toekomstige noden (binnen 20 jaar?) te voorzien in de ruimtelijke planning. Maar is dit de oplossing?

​

We zijn van mening dat dit plan van de spoorwegen te duur is om dit in heel Vlaanderen door te voeren. Er zijn waarschijnlijk betere alternatieven. De overwegen zijn de laatste 50 jaar niet meer geëvolueerd. Er zijn ondertussen heel wat technologische oplossingen die ongevallen sterk kunnen verminderen als ze ingezet worden op overwegen.

Technologisch beveiligde overwegen is het te kiezen spoor en niet dorpen in 2 stukken kappen.

​

Dat de verontwaardiging groot is in Tielen is meer dan begrijpelijk. Wij kiezen voor een technologisch spoor! Samen sterk in Tielen. We verdedigen onze belangen!

​

Gratis of betalend parkeren aan het station?

Infrabel/NMBS willen op termijn alle stationsparkings betalend maken zoals o.a. Turnhout en Herentals.

Actief2460 wil het parkeren in onze gemeente bij voorkeur gratis houden en dit minstens voor onze eigen inwoners.

Het betalend maken van de parkings stimuleert het gebruik van het openbaar vervoer niet en dat is jammer. De grote parking is eigendom van de gemeente de parkings naast het station zijn eigendom van Infrabel/NMBS. Overleg met Infrabel/NMBS is noodzakelijk. We willen vermijden dat reizigers die in Turnhout of Herentals moeten betalen hiervoor naar Tielen komen. 

​

De stationsparking zal ook een grote rol spelen in de bouw van het nieuwe OC in Tielen.

De voorziene parking van het OC zal onvoldoende zijn bij grote evenementen waardoor bezoekers moeten uitwijken naar de parking van het station.

Actief2460 wil parkeren voor onze eigen inwoners gratis houden.

Er bestaan diverse systemen o.a. bewonerskaart om gratis parkeren mogelijk te maken.

s-station2.png
s-cash.png

Diensten

We streven naar een gelijke dienstverlening in de 3 deelgemeenten.
De besparingsronde van De Lijn met de aangepaste dienstregeling heeft een grote impact op onze mobiliteit.
 

We zetten ons in om onze belangen te verdedigen bij externe instanties en zoeken naar alternatieve oplossingen. 

​

Cash automaat in Tielen

Dankzij een tussenkomst op de gemeenteraad van Bart Sas (Groen) en onze lijsttrekker Rita Thijs werd het slapende dossier van de cashautomaat in Tielen terug leven in geroepen. De automaat zal in september 2024 geplaatst worden.

En het zijn geen foefkes!

Fietsroute F102

De fietsverbinding tussen Herentals en Tielen loopt al een tijd en heeft al veel stof doen opwaaien. (F102)

​

Onze voorkeur gaat uit naar een gescheiden fietsweg en liefst zien we dit naast de spoorweg. Een fietsostrade dus. Natuurpunt en Defensie willen blijkbaar niet meegaan in dit traject. Wij willen dit dossier opnieuw op tafel leggen met als doel een echte fietsostrade aan te leggen.

​

Er is voorlopig gekozen voor de realisatie van een autoluwe fietsroute. Wij zijn voorstander van een snelheidsbeperking van 50km per uur en geen 30km per uur. Een knip in de weg is geen goede oplossing. Wij houden graag rekening met fietser en auto. De oplossing om er een trajectcontrole te installeren betekent dat er meerdere trajectcontroles in onze gemeenten moeten komen om het financieel haalbaar te maken voor de externe partij. Er is te weinig verkeer om de kosten te dekken via boetes op de autoluwe verbinding.  Wij zijn geen voorstander van deze oplossing.

​

Actief2460 wil ook over de autoluwe fietsroute in gesprek gaan met de provincie. We bekijken graag alternatieven.  Echter het kan zijn dat er voor de verkiezingen reeds knopen worden doorgehakt die niet teruggedraaid kunnen worden. We denken dan aan contracten die gemaakt worden voor de trajectcontroles. Deze trajectcontroles zouden minstens 6 jaar actief moeten blijven om boetes voor de gemeente te vermijden. Dit lijkt ons geen goed idee.

s-fietspad.png

Ruimtelijke ordening

Wie is Rita?

In het belang van onze inwoners

Ruimtelijke ordening moet gericht zijn op leefbaarheid en niet op het belang van projectontwikkelaars.

 

Wij gaan voor een rechtvaardig beleid waarin de regels consequent worden toegepast. Het behoud van het groene karakter van onze gemeente en onze landbouwgronden staat centraal.

 

Een concreet voorbeeld is het dossier "Park Gaston", waarin een ontwikkeling werd voorgesteld in een prachtig stukje natuur met een veel hogere woondichtheid dan de omliggende percelen. Het nieuwe beleidsplan ruimte toont aan dat er tot 2050 nog voldoende bouwgronden beschikbaar zijn. Leefbaarheid is duidelijk geen drijfveer in dit dossier. Hoewel het dossier is ingetrokken, verwachten we dat het na de verkiezingen weer op tafel zal komen. Wij gaan niet mee in het aanvaarden van deze bouwdichtheid en hopen zelfs om dit stuk van de heuvelrug te kunnen vrijwaren.

image.png
image.png

Aanpassingen in het RUP? Informeer de betrokken burger.

In de periode 2011 werd het RUP (ruimtelijke uitvoeringsplannen) aangepast.

​

De plaats waar de dorpskernen beginnen werden toen gewijzigd. Het doel was om de groei aan appartementsgebouwen te beperken. Dit is een beleidskeuze die te verdedigen valt. 

 

Dit betekende voor een aantal mensen dat hun grond niet langer in aanmerking kwam om appartementen te bouwen. Met als resultaat een belangrijke vermindering van de waarde van de grond.

​

De gemeente is niet verplicht om dit persoonlijk mee te delen en heeft voldoende aan bekendmaking via een openbaar onderzoek.

​

Nu nog steeds zijn er mensen die daar niet van op de hoogte zijn. Uiteraard is de periode om bezwaar in te dienen al lang voorbij.

​

Wij vinden dat een gemeente bij zulke beslissingen haar verantwoordelijkheid moet nemen en de betrokken eigenaars dient te informeren. 

Duidelijke informatie over bouwvoorschriften

Uit onze bevraging blijkt dat er rond bouwvoorschriften vaak onduidelijkheden zijn en de communicatie en procedures soms als moeilijk en niet consequent ervaren worden.

​

Ruimtelijke ordening is een complexe materie. Er zijn voorschriften op gemeentelijk, Provinciaal en Vlaams niveau. We zijn ervan overtuigd dat de diensten hun best doen maar gezien de feedback willen we dit in kaart brengen en zien waar de ervaring van de burger kan verbeteren.

​

​

​

image.png

Groen in onze kernen

Als landelijke gemeente zijn we niet alleen bezorgd over onze landbouwgronden, bossen, natuur en milieu maar willen we ook het groen in onze kernen behouden.

​

Uiteraard zijn dat zaken die in een RUP moeten vastgelegd worden. Gezien er een nieuw RUP gaat uitgewerkt worden met als basis het nieuwe beleidsplan ruimte (september 2024) kan dit hierin opgenomen worden. Maar dan moeten we wel deel uitmaken van het college om impact te hebben.

Een nieuwe politieke cultuur

Wie is Rita?

Positief samenwerken

Wij gaan voor alertheid en doorzettingsvermogen wanneer we vastlopen in dossiers die afhankelijk zijn van externe diensten. Het begrijpen van de urgentie van bepaalde dossiers en er direct naar handelen zijn basisvereisten voor een goed bestuur.

 

We willen meer betrokkenheid van onze inwoners. Dit begint met het geven van objectieve en duidelijke informatie en het actief luisteren naar feedback.

We willen de impact van de adviesraden vergroten via klankbordgroepen. We gaan het begrip burgerparticipatie via pilootprojecten vormgeven en leren hoe we burger en bestuur dichter en begripvoller bij elkaar kunnen brengen.

 

Om betrokkenheid vanaf jonge leeftijd te stimuleren, versterken we de werking van de kinderraad. Ook de jeugdraad heeft hier een belangrijke rol.


​

image.png
s-piste.png

Politiek toegankelijk en bespreekbaar maken.

Gezien de negatieve bijklank van het woord "politieker" zijn de mensen die op lokaal niveau willen opkomen te bewonderen.
Wij zijn ervan overtuigd dat al de mensen van alle partijen die op de lijst staan voor oktober dat doen met de bedoeling om goede beslissingen te nemen voor de gemeente.

Uiteindelijk moet er iemand beslissen hoe het geld gaat besteed worden en waar de focus ligt. 
Wij vinden het dan ook belangrijk om toekomstige generaties mee te betrekken en een inkijk te geven in het besturen van een gemeente. Wij willen hen laten inzien dat elk raadslid dat doet met een positief doel voor ogen en zijn ervan overtuigd dat een goed voorbereide jongere generatie goud waard is.

Verschillende politieke standpunten bespreken, afwegen en beoordelen moet kunnen in een open dialoog zonder negativiteit. Het openlijk bespreken zonder elkaar af te breken en met respect voor elkaar is waar wij voor gaan.

​

Uiteindelijk volgen we hetzelfde pad naar een gemeente waar het goed is om te wonen en te leven.

​

Meerderheid en oppositie dichter bij elkaar

Wie met een idee komt, mag niet bepalen of het idee wordt opgepikt of niet. Een idee dat goed is, moet een kans krijgen om door het college uitgevoerd te worden. Gewoon doen wat goed is voor onze gemeente.

​

We willen de kloof tussen oppositie en meerderheid verkleinen door een open- en actieve samenwerking.

​

​

Hoe zit het met ons geld?

Wie is Rita?

Kasterlee schuldenvrij?

Volgens de boekhouding is Kasterlee een financieel sterke gemeente zonder schulden. Op papier presteert Kasterlee veel beter dan het merendeel van de andere gemeenten in België met een gezonde financiële situatie.

 

Echter, de schulden van Kasterlee zitten verborgen in de vele gemeentelijke gebouwen (meer dan 50) waarvan er heel wat aan renovatie toe zijn. Daarnaast moeten we ook rekening houden met achterstallige investeringen in onze infrastructuur, waaronder bruggen, wegen, voetpaden, fietspaden, en sport- en verenigingsinfrastructuur."

Foto-brug1_847x635.jpeg

Hoeveel verborgen schulden?

En hoeveel verborgen schulden zijn er dan precies? Dit is een vraag die wij ook aan de gemeente hebben gesteld. Op dit moment is er geen uitgewerkt plan beschikbaar van de renovatiekosten en een prioriteitenlijst. Men is er wel mee bezig. Er moet dus een inhaalbeweging gemaakt worden. Naast gemeentelijke diensten maken ook veel verenigingen gebruik van deze gebouwen. Zij worden geconfronteerd met hoge energierekeningen als gevolg van slechte isolatie en enkel glas. 

Langetermijnvisie

Er is nood aan een langetermijnvisie voor investeringen. De vraag stelt zich ook of men beter renoveert of kiest voor afbraak en nieuwbouw. Sommige functies van oude gebouwen kunnen misschien samengebracht worden in een nieuw gebouw. Dit is een oefening die wij met prioriteit zullen vastpakken als we deel mogen uitmaken van het college.

 

 

Daarnaast is het periodieke onderhoud van onze voetpaden, fietspaden, wegen, grachten en bruggen van groot belang en moet dit systematisch worden aangepakt. Voor gewestwegen gaan we in gesprek met AWV om onze belangen te verdedigen.

Sporthal Lichtaart

Onze droom is om een sporthal te bouwen in Lichtaart.

Liefst een centrale ligging waar de 3 deelgemeenten van kunnen genieten.
De mogelijkheden zullen onderzocht worden.

Op welke termijn dit haalbaar is, zal duidelijk worden als de kosten van de inhaalbeweging in infrastructuur gekend zijn.

Vaak hebben verenigingen te weinig beschikbare uren om te sporten.

IMG_0610_766x575.jpeg
image.png
image.png
image.png

Belastinggeld goed besteden voor de gemeenschap

Goed beheer

​

Geld uitgeven van de gemeenschap vraagt extra aandacht en verantwoordelijkheid. Elke euro dient bedachtzaam uitgegeven te worden. Er moeten voldoende alternatieven bekeken worden maar ook dient er evenwicht te zijn tussen de deelgemeenten en bevolkingsgroepen waar we onze middelen voor inzetten.

Bloemenwijk

​

De heraanleg van de Bloemenwijk in Lichtaart is een voorbeeld van een project om lessen uit te trekken.

Er werden miljoenen geïnvesteerd voor de heraanleg van deze wijk. Het project is nog niet helemaal afgerond. Het is niet alleen een vrij duur project maar de feedback van de bewoners is redelijk verdeeld over het resultaat. Dat is uiteraard niet fijn. Als je dit soort van investeringen op termijn zou doortrekken naar alle straten in onze gemeente dan weten we dat dit onbetaalbaar is om onze wegen in orde te houden. Het beschikbaar investeringsbudget optimaal inzetten is dus de boodschap. Ook hier is een langetermijnplanning nodig voor de heraanleg of herstel van onze wegen, voet- en fietspaden. 

Fietsenstallingen

​

Kasterlee had gekozen om nieuwe fietsenstallingen aan te kopen. Een mooi initiatief dat we zeker ondersteunen. Echter men koos voor op maat gemaakte stallingen die duur uitvallen. Recent heeft men beslist om te werken met standaard fietsenstallingen die heel wat goedkoper zijn. Een gezonde bijsturing en een les voor de toekomst.

Realistisch met doelstellingen

​

De verkiezingsperiode is een periode waar sommige over enthousiaste politiekers beloften doen die men achteraf niet kan waarmaken. Ook al wil men wel een aantal zaken realiseren, de realiteit is echter zo dat er beperkingen zijn qua budget, bandbreedte van het gemeentepersoneel en ook kan het altijd zijn dat een programma moet bijgestuurd worden als er een coalitie gevormd wordt. 

​

Uiteraard willen we een financiële gezonde gemeente blijven maar ook de nodige investeringen doen.

Zicht op de cijfers: investeringen

Wat meer uitleg over investeringen:

 

Op het einde van elk boekjaar, bij het afsluiten van de jaarrekening, worden bepaalde goederen afgeschreven. Dit leidt tot een waardevermindering die overeenkomt met de jaarlijkse slijtage ervan.

Om hun vermogen op peil te houden, moeten de gemeenten dus structurele investeringen doen om hun eigendommen in goede staat te houden. Het gaat dan zowel om roerende goederen (voertuigen, computerpark) als om onroerende goederen (gebouwen, wegen) en het onderhoud van die goederen (renovatie- en onderhoudsinvesteringen)

 

 

Waarom gebouwen :

Volgens de Europese instanties is ongeveer 75% van het vastgoedbestand niet energie-efficiënt. Op basis van de huidige jaarlijkse renovatiegraad van 1% in Europa, zou er bijna een eeuw nodig zijn vooraleer alle gebouwen voldoen aan de huidige CO2-normen. De energie-efficiëntie van gebouwen verbeteren is dus zeker een prioriteit voor energiebeheer op lokaal vlak. Echter, ondanks de inspanningen die gemeenten al leverden, blijft het gebouwenpark globaal genomen verouderd, slecht geïsoleerd en is het energiebeheer weinig performant.

Budgettaire dimensie: hoewel de investeringen die nodig zijn aanvankelijk hoog kunnen uitvallen, kan een substantieel betere energieprestatie van gebouwen een positieve impact hebben op de financiën van lokale besturen. Een betere energieprestatie levert besparingen op met een recurrent effect op de exploitatie-uitgaven en maakt lokale besturen economisch minder afhankelijk van de vaak sterk schommelende energieprijzen.

 

Hoe prioriteiten bepalen: 

De gebouwen van de lokale besturen zijn erg verscheiden (qua ouderdom van het gebouw, omvang, soort verwarming, isolatie, bestemming…). De aanvankelijke energiesituatie inschatten is een noodzakelijke eerste stap om een raming te kunnen maken van de potentieel haalbare energiebesparing en helpt eveneens om de concrete ingrepen op te lijsten volgens noodzaak.

Voor lokale besturen die al beschikken over een uitgebreid gebouwenpatrimonium stelt zich vaker het probleem van de opwaardering van oude gebouwen. Een energie-audit uitgevoerd in het verlengde van het energiekadaster en de energieboekhouding, vormt vaak een onontbeerlijke fase om een beslissing te kunnen nemen. Die audit analyseert de werkingsomstandigheden van de gebouwen en gaat na waar het grootste energieverbruik zit. Op basis daarvan kunnen de meest rendabele verbeteringen worden gekozen. Dat vormt dan de objectieve basis voor het opstellen van een gerechtvaardigd investeringsplan, zowel op technisch en financieel vlak als op het vlak van energie.

image.png
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png

Een zicht op de cijfers van Kasterlee (exploitatie)

image.png

Exploitatiecijfers zijn te vergelijken met de omzet van een bedrijf, het zijn de inkomsten en uitgaven.

Er is in Kasterlee geen verlies, dus dit wordt bedoeld met “we maken geen schulden bij.”

image.png

In tegenstelling tot wat vele mensen denken zijn de belastingen van onze inwoners niet de enige inkomsten. Ongeveer even veel komt nog eens van de hogere overheden: het gemeentefonds en subsidies bij werken en dergelijke. We zijn als gemeente dus erg afhankelijk van beslissingen op vooral Vlaams niveau. De discussie over gemeentefonds, bijdragen aan de gemeente is volop aan de gang, het lijkt dat plattelandsgemeenten iets meer zouden gaan krijgen maar dat is koffiedik kijken.

​

uitgaven kasterlee.png

Personeelskosten zijn de grootste post. (Hier zit ook een deel van onderwijzend personeel bij dat via Vlaamse overheid wordt betaald)

Opmerkelijk is dat de belastingen van de burgers amper volstaat om  de personeelskosten te betalen.

Let hier op de onderdelen van de werkingssubsidies en goederen en diensten het is daarmee dat effectief beleid kan gevoerd worden.

​

image.png

Hier valt het grote deel politiezone en hulpverleningszone op.

Met “Anderen” kan beleid worden gevoerd.

bottom of page