top of page

Hoe zit het met ons geld?

Wie is Rita?

Kasterlee schuldenvrij?

Volgens de boekhouding is Kasterlee een financieel sterke gemeente zonder schulden. Op papier presteert Kasterlee veel beter dan het merendeel van de andere gemeenten in België met een gezonde financiële situatie.

 

Echter, de schulden van Kasterlee zitten verborgen in de vele gemeentelijke gebouwen (meer dan 50) waarvan er heel wat aan renovatie toe zijn. Daarnaast moeten we ook rekening houden met achterstallige investeringen in onze infrastructuur, waaronder bruggen, wegen, voetpaden, fietspaden, en sport- en verenigingsinfrastructuur."

IMG_8665.jpg

Hoeveel verborgen schulden?

En hoeveel verborgen schulden zijn er dan precies? Dit is een vraag die wij ook aan de gemeente hebben gesteld. Op dit moment is er geen uitgewerkt plan beschikbaar van de renovatiekosten en een prioriteitenlijst. Men is er wel mee bezig. Er moet dus een inhaalbeweging gemaakt worden. Naast gemeentelijke diensten maken ook veel verenigingen gebruik van deze gebouwen. Zij worden geconfronteerd met hoge energierekeningen als gevolg van slechte isolatie en enkel glas. 

Langetermijnvisie

Er is nood aan een langetermijnvisie voor investeringen. De vraag stelt zich ook of men beter renoveert of  kiest voor afbraak en nieuwbouw. Sommige functies van oude gebouwen kunnen misschien samengebracht worden in een nieuw gebouw. Dit is een oefening die wij met prioriteit zullen vastpakken als we deel mogen uitmaken van het college.

 

 

Daarnaast is het periodieke onderhoud van onze voetpaden, fietspaden, wegen, grachten en bruggen van groot belang en moet dit systematisch worden aangepakt. Voor gewestwegen gaan we in gesprek met AWV om onze belangen te verdedigen.

Sporthal Lichtaart

Onze droom is om een sporthal te bouwen in Lichtaart.

Liefst een centrale ligging waar de 3 deelgemeenten van kunnen genieten.
De mogelijkheden zullen onderzocht worden.

Op welke termijn dit haalbaar is, zal duidelijk worden als de kosten van de inhaalbeweging in infrastructuur gekend zijn.

Vaak hebben verenigingen te weinig beschikbare uren om te sporten.

image.png

Belastingsgeld goed besteden voor de gemeenschap

Goed beheer

​

Geld uitgeven van de gemeenschap vraagt extra aandacht en verantwoordelijkheid. Elke euro dient bedachtzaam uitgegeven te worden. Er moeten voldoende alternatieven bekeken worden maar ook dient er evenwicht te zijn tussen de deelgemeenten en bevolkingsgroepen waar we onze middelen voor inzetten.

Bloemenwijk

​

De heraanleg van de Bloemenwijk in Lichtaart is een voorbeeld van een project om lessen uit te trekken.

Er werden miljoenen geïnvesteerd voor de heraanleg van deze wijk. Het project is nog niet helemaal afgerond. Het is niet alleen een duur project maar de feedback van de bewoners is redelijk verdeeld over het resultaat. Dat is uiteraard niet fijn. Als je dit soort van investeringen op termijn zou doortrekken naar alle straten in onze gemeente dan weten we dat dit onbetaalbaar is om onze wegen in orde te houden. Het beschikbaar investeringsbudget optimaal inzetten is dus de boodschap. Ook hier is een langetermijn-planning nodig voor de heraanleg of herstel van onze wegen, voet- en fietspaden. 

Fietsenstallingen

​

Kasterlee had gekozen om nieuwe fietsenstallingen aan te kopen. Een mooi initiatief dat we zeker ondersteunen. Echter men koos voor op maat gemaakte stallingen die duur uitvallen. Recent heeft men beslist om te werken met standaard fietsenstallingen die heel wat goedkoper zijn. Een gezonde bijsturing en een les voor de toekomst.

Realistisch met doelstellingen

​

De verkiezingsperiode is een periode waar sommige over enthousiaste politiekers beloften doen die men achteraf niet kan waarmaken. Ook al wil men wel een aantal zaken realiseren, de realiteit is echter zo dat er beperkingen zijn qua budget, bandbreedte van het gemeentepersoneel en ook kan het altijd zijn dat een programma moet bijgestuurd worden als er een coalitie gevormd wordt. 

​

Uiteraard willen we een financiële gezonde gemeente blijven maar ook de nodige investeringen doen.

Zicht op de cijfers: investeringen

Wat meer uitleg over investeringen :

 

Op het einde van elk boekjaar, bij het afsluiten van de jaarrekening, worden bepaalde goederen afgeschreven. Dit leidt tot een waardevermindering die overeenkomt met de jaarlijkse slijtage ervan.

Om hun vermogen op peil te houden, moeten de gemeenten dus structurele investeringen doen om hun eigendommen in goede staat te houden. Het gaat dan zowel om roerende goederen (voertuigen, computerpark) als om onroerende goederen (gebouwen, wegen) en het onderhoud van die goederen (renovatie- en onderhoudsinvesteringen)

 

 

Waarom gebouwen :

Volgens de Europese instanties is ongeveer 75% van het vastgoedbestand niet energie-efficiënt. Op basis van de huidige jaarlijkse renovatiegraad van 1% in Europa, zou er bijna een eeuw nodig zijn vooraleer alle gebouwen voldoen aan de huidige CO2-normen. De energie-efficiëntie van gebouwen verbeteren is dus zeker een prioriteit voor energiebeheer op lokaal vlak. Echter, ondanks de inspanningen die gemeenten al leverden, blijft het gebouwenpark globaal genomen verouderd, slecht geïsoleerd en is het energiebeheer weinig performant.

Budgettaire dimensie: hoewel de investeringen die nodig zijn aanvankelijk hoog kunnen uitvallen, kan een substantieel betere energieprestatie van gebouwen een positieve impact hebben op de financiën van lokale besturen. Een betere energieprestatie levert besparingen op met een recurrent effect op de exploitatie-uitgaven en maakt lokale besturen economisch minder afhankelijk van de vaak sterk schommelende energieprijzen.

 

Hoe prioriteiten bepalen : 

De gebouwen van de lokale besturen zijn erg verscheiden (qua ouderdom van het gebouw, omvang, soort verwarming, isolatie, bestemming,…). De aanvankelijke energiesituatie inschatten is een noodzakelijke eerste stap om een raming te kunnen maken van de potentieel haalbare energiebesparing en helpt eveneens om de concrete ingrepen op te lijsten volgens noodzaak.

Voor lokale besturen die al beschikken over een uitgebreid gebouwenpatrimonium stelt zich vaker het probleem van de opwaardering van oude gebouwen. Een energie-audit uitgevoerd in het verlengde van het energiekadaster en de energieboekhouding, vormt vaak een onontbeerlijke fase om een beslissing te kunnen nemen. Die audit analyseert de werkingsomstandigheden van de gebouwen en gaat na waar het grootste energieverbruik zit. Op basis daarvan kunnen de meest rendabele verbeteringen worden gekozen. Dat vormt dan de objectieve basis voor het opstellen van een gerechtvaardigd investeringsplan, zowel op technisch en financieel vlak als op het vlak van energie.

image_edited.jpg
image.png
image.png
image.png
image.png

Een zicht op de cijfers van Kasterlee (exploitatie)

image.png

Exploitatiecijfers zijn te vergelijken met de omzet van een bedrijf, het zijn de inkomsten en uitgaven.

Er is in Kasterlee geen verlies, dus dit wordt bedoeld met “we maken geen schulden bij.”

image.png

In tegenstelling tot wat vele mensen denken zijn de belastingen van onze inwoners niet de enige inkomsten. Ongeveer even veel komt nog eens van de hogere overheden:  het gemeentefonds en subsidies bij werken en dergelijke. We zijn als gemeente dus erg afhankelijk van beslissingen op vooral Vlaams niveau. De discussie over gemeentefonds, bijdragen aan de gemeente is volop aan de gang, het lijkt dat plattelandsgemeenten iets meer zouden gaan krijgen maar dat is koffiedik kijken.

​

uitgaven kasterlee.png

Personeelskosten zijn de grootste post. (hier zit ook een deel van onderwijzend personeel bij dat via Vlaamse overheid wordt betaald)

Opmerkelijk is dat de  belastingen van de burgers amper volstaat om  de personeelskosten te betalen.

Let hier op de onderdelen van de werkingssubsidies en goederen en diensten het  is daarmee dat effectief beleid kan gevoerd worden.

​

image.png

Hier valt het grote deel politiezone en hulpverleningszone op.

Met “Anderen” kan beleid worden gevoerd.

bottom of page